Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2014. Język polski poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]

Robert Orzechowski
Matura 2014. Język polski poziom podstawowy
Matura 2014. Język polski poziom podstawowy
5 maja o godz. 9.00, w całej Polsce została przeprowadzona matura 2014 z języka polskiego na poziomie podstawowym. Poniżej opublikujemy arkusze egzaminacyjne i odpowiedzi.

Matura 2014. Język polski poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE]

ZADANIE 1.
Pokarm duchowy – rozmowa, dialog dotyczące miłości

ZADANIE 2.
"Uczta" Platona jest wprowadzeniem do tematu, wstępem do dalszych rozważań.

ZADANIE 3.
Teza: człowiek ma potrzebę nadawania sensów symbolicznych zwykłym biologicznym czynnościom.
Przykład 1. Jedzenie posiłków staje się ceremonią, rytuałem wzmacniającym więzi
Przykład 2. Sen, odpoczynek nabierają kulturowego znaczenia, stąd wyjątkowość łóżek, sypialni.

ZADANIE 4.
Miłość niekiedy zaprzecza biologii, bo z miłości można zabić, można też z miłości ofiarować za kogoś swoje życie.

To ostatni moment żeby przygotować się do matury 2014.

Zobacz:

Matura 2014 [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

ZADANIE 5.
Środek stylistyczny: wyliczenie. Rola środka stylistycznego: różnorodne oblicza miłości, ich mnogość i wielość
Środek stylistyczny: antyteza. Rola środka stylistycznego: sprzeczności tkwiące w uczuciu miłości.
Środek stylistyczny: personifikacja. Rola środka stylistycznego: nadanie miłości cech osoby, plastyczność przekazu, siła sugestywności słowa

ZADANIE 6.
Sformułowania ożywiają tekst, sugerują nawiązanie więzi pomiędzy nadawcą (autorką) a odbiorcą (czytelnikiem).

ZADANIE 7.
A. Zdaniem naukowca istotą miłości jest macierzyństwo i ojcostwo budujące społeczna tkankę, bez której człowiek by nie przeżył
B. Zdaniem księdza istotą miłości jest kochać człowieka póki on istnieje, bo człowiek szybko przemija
C. Zdaniem filozofa – etyka istotą miłości jest radość z czyjegoś istnienia, prawdziwa miłość nie oczekuje wzajemności

ZADANIE 8.
1. Dialog Platona, w którym mówi się o miłości, nosi tytuł "Uczta" – B. funkcja informacyjna
2. Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą. – C. funkcja impresywna
3. Kochając, cieszę się, że jesteś. – D. funkcja ekspresywna

ZADANIE 9.
Zdanie "Nie umiemy się przyjaźnić, nie umiemy się porozumieć, ale jątrzyć - o, do tego jesteśmy wręcz uzdolnieni" jest ironiczne, ponieważ autorka
D. o wadach ludzi mówi z pozornym podziwem

ZADANIE 10.
1 os.l.poj.. – autorka ujawnia się jako obserwatorka świata, zdystansowana wobec tego, co widzi
1 os. l.mn. – liczba mnoga (my) wskazuje, że opisywane zachowania dotyczą nas wszystkich, są zjawiskiem powszechnym

ZADANIE 11.
Ostatni akapit podsumowuje wcześniejszy, ma charakter sentencji, aforyzmu.

ZADANIE 12.
Prawdziwa miłość nie żąda wzajemności, polega na dawaniu, na ofiarowaniu siebie, wyklucza zachłanność i branie od drugiego człowieka.

ZADANIE 13.
1.Wyższy sens funkcji fizjologicznych – akapity 1,2
2. Biologiczny i duchowy wymiar miłości – akapit 3
3. Przewaga nienawiści i potrzeba miłości – akapity 4, 5

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na przemysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto