Pierwsze prototypowe totemy mierzące prędkość stanęły w 2019 roku przy skrzyżowaniu Anielewicza i Okopowej. Po zakończeniu testów, urządzenia zaczęto montować w marcu tego roku. Łącznie na warszawskich ulicach pojawiło się ich 50. Mają za zadanie sprawdzić prędkość rowerzystów poruszających po ścieżce i oszacować, czy możliwe będzie przejechanie przez skrzyżowanie bez potrzeby zatrzymywania się na czerwonym świetle.
Urządzenia wyświetlają jeden z kilku komunikatów zarówno w języku polskim, jak i angielskim.
- “Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
- “Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
- “Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
- “Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
Każdemu z komunikatów towarzyszy dodatkowo ikona syrenki warszawskiej w odpowiednim kolorze. Dzięki komunikatom tego typu rowerzyści mogą dobrać prędkość i styl jazdy do warunków, wiedząc zawczasu czy uda im się pokonać skrzyżowanie nim zapali się czerwone światło.
Zobaczcie też:
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?