Cofanie licznika. Oszustwo w co siódmym aucie?

Stanisław Rochowicz
Zakup używanego samochodu powinien być ekscytujący, ale brak przejrzystości na rynku wciąż psuje całą przyjemność. Proceder ingerowania w stan licznika, mimo, że nielegalny,  utrzymuje się nadal na bardzo wysokim poziomie, a coraz częściej jego „ofiarami” są modele elektryczne. Wiele osób inwestuje spore sumy, aby przesiąść się na pojazd zeroemisyjny, który teoretycznie ma być tańszy w eksploatacji. Eksperci z carVertical ostrzegają - wszelkie planowane oszczędności może jednak zniweczyć oszustwo sprzedającego, który cofnął licznik.
Zakup używanego samochodu powinien być ekscytujący, ale brak przejrzystości na rynku wciąż psuje całą przyjemność. Proceder ingerowania w stan licznika, mimo, że nielegalny, utrzymuje się nadal na bardzo wysokim poziomie, a coraz częściej jego „ofiarami” są modele elektryczne. Wiele osób inwestuje spore sumy, aby przesiąść się na pojazd zeroemisyjny, który teoretycznie ma być tańszy w eksploatacji. Eksperci z carVertical ostrzegają - wszelkie planowane oszczędności może jednak zniweczyć oszustwo sprzedającego, który cofnął licznik. Archiwum
Zakup używanego samochodu powinien być ekscytujący, ale brak przejrzystości na rynku wciąż psuje całą przyjemność. Proceder ingerowania w stan licznika, mimo, że nielegalny, utrzymuje się nadal na bardzo wysokim poziomie, a coraz częściej jego „ofiarami” są modele elektryczne. Wiele osób inwestuje spore sumy, aby przesiąść się na pojazd zeroemisyjny, który teoretycznie ma być tańszy w eksploatacji. Eksperci z carVertical ostrzegają - wszelkie planowane oszczędności może jednak zniweczyć oszustwo sprzedającego, który cofnął licznik.

Spis treści

Auta elektryczne. Liczniki w „elektrykach” cofa się bardzo podobnie jak w autach spalinowych!

Samochody elektryczne to przyszłość, ponieważ kierowcy coraz częściej wybierają jazdę cichą i neutralną pod względem emisji CO2. Chociaż rządy stopniowo odbierają korzyści z posiadania EV, samochody elektryczne są znacznie łatwiejsze w utrzymaniu, a jednocześnie bardziej zaawansowane technologicznie niż pojazdy z silnikami diesla i benzynowymi.
 
Niestety, w większości pojazdów EV da się cofnąć licznik, ponieważ zazwyczaj działa on na tej samej zasadzie co w aucie spalinowym. Tak naprawdę powszechnie używane, cyfrowe liczniki kilometrów są znacznie łatwiejsze do przestawiania niż stosowane dawniej liczniki mechaniczne.

Według firmy carVertical zajmującej się danymi o historii pojazdów, aż 15,6% wszystkich aut w Europie ma „korygowany” przebieg. Udział samochodów EV z cofniętym licznikiem jest podobny - 13,4% wszystkich aut elektrycznych ma za sobą jakąś ingerencję we wskazania drogomierza.
Oznacza to, że nabywcy używanych pojazdów elektrycznych i spalinowych ponoszą pod tym względem identyczne ryzyko.

Auta elektryczne. 4 na 10 używanych pojazdów elektrycznych miało wypadek lub stłuczkę

Statystyki są tutaj fatalne. Co drugi używany samochód w Europie brał udział w wypadku. W grupie aut elektrycznych proporcje są niestety bardzo podobne. 43,6% używanych pojazdów EV uczestniczyło w wypadku. Oznacza to, że uszkodzenia w samochodach elektrycznych są niemal tak samo powszechne, jak w autach spalinowych.

Co więcej, „elektryki” służą głównie jako środki transportu dla dojeżdżających do pracy w mieście, a zatem procent aut powypadkowych będzie wzrastał wraz ich wiekiem.

Zdarzenia drogowe mogą być drobne lub poważne - powodujące uszkodzenia płyty podłogowej i układu napędowego, przedwczesną korozję oraz uszkodzenia akumulatorów pojazdów elektrycznych. Wiele z takich usterek można naprawić, ale zestawy akumulatorów wymienia się tylko w całości. To niezbędna procedura, która pozwala uniknąć m.in. zagrożenia pożarowego. Nowe zestawy akumulatorów są kosztowne i właśnie z tego powodu wielu kierowców nie dokonuje ich wymiany, próbując sprzedać swój pojazd jako "bezwypadkowy".  

Auta elektryczne. Cofanie licznika przebiegu ukrywa rzeczywisty stan akumulatora

Większość producentów pojazdów EV udziela gwarancji na akumulatory na co najmniej 100 000 km. W praktyce mogą one wytrzymać nawet ponad 320 000 km. Teoretycznie zatem stan licznika może ułatwić oszacowanie kondycji akumulatorów i trafną wycenę samochodu. Mówiąc wprost - przebieg pojazdu może pomóc określić, jak długo jeszcze wytrzymają akumulatory. Ze względu na proceder cofania liczników, nie można jednak niestety na tym polegać. Na dokonanie „korekty przebiegu” oszuści potrzebują zaledwie kilku minut. Oznacza to, że trzeba podejmować dodatkowe środki ostrożności, aby zapewnić, że samochód jest wart ceny wywoławczej. Jednym ze sposobów na zwiększenie swoich szans jest zapoznanie się z odpowiednim raportem carVertical.

W zależności od pojemności, wymiana baterii może kosztować dziesiątki tysięcy Euro lub nawet połowę wartości samochodu. To najdroższa część w samochodzie elektrycznym, choć generalnie EV są tańsze w utrzymaniu w porównaniu z pojazdami z silnikami spalinowymi - mówi Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical

Sprzedawcy używanych samochodów mogą uzyskać więcej pieniędzy za swoje samochody poprzez manipulowanie przebiegiem, dlatego oszustwa związane z licznikiem kilometrów nie znikną w najbliższym czasie. Oszuści dostosowują się do nowych technologii w nowoczesnych samochodach, a trendy pokazują, że elektryfikacja flot również nie rozwiąże tego problemu.

Jaka kara za cofanie licznika?

Od 25 maja 2019 roku mamy w polskim systemie prawnym nowe przestępstwo polegające na zmianie wskazań licznika samochodu, ingerencji w prawidłowość pomiaru oraz zleceniu innej osobie dokonania zmiany wskazań licznika lub ingerencji w prawidłowość pomiaru.

Zgodnie z art. 306a Kodeksu Karnego przestępstwo to jest zagrożone karą do 5 lat pozbawienia wolności, a w przypadku tzw. mniejszej wagi karą pozbawienia wolności do lat dwóch.

Obowiązujące przepisy powodują, że nie trzeba nikomu udowadniać oszustwa. Sam fakt ingerencji we wskazania licznika jest już przestępstwem. Tak jak nie wolno przerabiać żadnych dokumentów bez względu na cel, tak nie wolno zmieniać wskazań licznika samochodu. I przestępstwo popełnia nie tylko ten, co licznik przekręca, ale także ten kto takie zmiany zleca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Thule

Thule Touring L Antracyt

2 378,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Easyfold Xt 2 Black 933B

3 449,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

G3 CL 110 Stalowy

295,00 zł

kup najtaniej

Taurus

Taurus Xtreme 400 Czarny Karbon J/X400N

1 299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule WingBar Edge 9583

1 349,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: Cofanie licznika. Oszustwo w co siódmym aucie? - Motofakty

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rzodkiew
18 stycznia, 11:19, bobey122:

W Polsce taka niechlubna praktyka panuję od wielu lat. Dlatego ja zawsze używane pojazdy sprawdzam w autotesto żeby potem nie było problemów i ukrytych wad od sprzedawcy

18 stycznia, 16:11, Melro:

Teraz jak kupić auto to tylko z ich pomocą, ludzie cuda robią, żeby sprzedać wadliwe auta

Pierwszy raz słyszę o takim rozwiązaniu, ale to całe autotesto brzmi jak rozwiązanie idealne dla osób, które chcą kupić używany samochód

M
Melro
18 stycznia, 11:19, bobey122:

W Polsce taka niechlubna praktyka panuję od wielu lat. Dlatego ja zawsze używane pojazdy sprawdzam w autotesto żeby potem nie było problemów i ukrytych wad od sprzedawcy

Teraz jak kupić auto to tylko z ich pomocą, ludzie cuda robią, żeby sprzedać wadliwe auta

b
bobey122
W Polsce taka niechlubna praktyka panuję od wielu lat. Dlatego ja zawsze używane pojazdy sprawdzam w autotesto żeby potem nie było problemów i ukrytych wad od sprzedawcy
Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie