Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy producenci nas „oszukują”? Kupujemy mniej za więcej. Skimpflacja, shrinkflacja i downsizing na porządku dziennym. Co znaczą te pojęcia?

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Inflacja ma wiele twarzy. Ceny mogą pozostać te same lub wzrosnąć niewiele, ale za to otrzymujemy mniej produktu. Przykłady? Sprawdź>>>
Inflacja ma wiele twarzy. Ceny mogą pozostać te same lub wzrosnąć niewiele, ale za to otrzymujemy mniej produktu. Przykłady? Sprawdź>>>Adam Jankowski
Skimpflacja i shrinkflacja to zjawisko obecne na rynku już od lat. W czasach drożyzny i inflacji wysokiej, jak ćwierć wieku temu, to, że kupujesz mniej za ta samą cenę zaczyna kłuć w oczy. Kostka masła o wadze 250 g widnieje jeszcze w wielu przepisach kulinarnych. Od dawna ta kostka jest jednak uszczuplona o 50 g. To tylko jeden z przykładów downsizingu w handlu, który polega na sprzedawaniu produktu w tej samej cenie pomimo zmiany np. jego objętości czy też jakości. Konsumentów dotyka nie tylko inflacja widoczna w samych cenach, ale też shrinkfacja i skimpflacja, czyli mniej produktu lub jego gorsza jakość za te same pieniądze. To nie brzmi dobrze. Skąd się wzięło to zjawisko?

Skimpflacja: kupujemy za więcej, dostajemy mniej

Kiedy produkt od lat wygląda mniej więcej tak samo, nie zwracamy uwagi na to, że został pomniejszony o kilkanaście gram lub 150 ml, co miało miejsce jakiś czas temu w przypadku coca-coli. Butelka napoju o pojemności 850 ml była sprzedawana w cenie litrowej.

Obecnie można zaobserwować, że takie triki stosują producenci w sieciach handlowych. Wykorzystują downsizing, aby nie zniechęcać klientów podnoszeniem cen. Stąd pojęcia skimpflacja (ang. skimp - skąpić) lub shrinkflacja (ang. kurczyć, maleć).

To sposób na...nie podnoszenie cen. Klienci patrzą głównie na koszt produktu i wybierają chętniej to, za co muszą po prostu mniej zapłacić. Pomijają lub nie zauważają przy tym, że w rezultacie płynu do prania, proszku, masła czy napoju jest w opakowaniu mniej niż kiedyś. W przeliczeniu na kilogram lub litr okazuje się, że cena produktu nie pozostała jednak taka sama.

Litr coli, to już od jakiegoś czasu 850 ml. Dostępne są jeszcze butelki 1,5l i 2l.
Litr coli, to już od jakiegoś czasu 850 ml. Dostępne są jeszcze butelki 1,5l i 2l. B.Wesoła

Czy w sklepach nas oszukują?

Na opakowaniach i etykietach dotyczących produktu widnieje jego waga lub objętość, więc nie jest to oszustwo, chociaż zabieg marketingowy wykorzystujący w sposób etycznie dyskusyjny przyzwyczajenia i zaufanie konsumentów.

Po otwarciu nowej butelki płynu było wyraźnie widać, że jest go w opakowaniu mniej niż zwykle.
Po otwarciu nowej butelki płynu było wyraźnie widać, że jest go w opakowaniu mniej niż zwykle. Agata Wodzień

Jeśli chodzi o gorszą jakość produktu w tej samej cenie, aby to dokładnie sprawdzić, konieczna byłaby analiza składu produktów.

W większości przypadków konsumenci są w stanie jednak ocenić stosunek jakości do ceny po użyciu np. proszku do prania. I porównaniu jego obecnej jakości do tej, którą otrzymywali w tej samej cenie wcześniej.

W mediach społecznościowych Internauci przypominają, że ze zjawiskiem mamy już do czynienia od ponad 15 lat:

  • To zjawisko nasili się przy inflacji, ale występowało również, gdy inflacja w PL pełzała. Np.: cola 1,0->0,85l, czekolady 100->90/80g, masło 250->200g itd. przy tych samych cenach;
  • Skimpflacje w kauflandach i lidlach mamy od 2005 roku;
Trwa głosowanie...

Jak sobie radzisz z inflacją?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy producenci nas „oszukują”? Kupujemy mniej za więcej. Skimpflacja, shrinkflacja i downsizing na porządku dziennym. Co znaczą te pojęcia? - Strefa Biznesu

Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto