Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy z Gorzowa pojedziemy koleją do Sulęcina, a z Zielonej Góry do Gubina. Kolej Plus ma w tym pomóc

OPRAC.: Redakcja
Dworzec kolejowy w Krośnie Odrzańskim
Dworzec kolejowy w Krośnie Odrzańskim Mariusz Kapała
Czy po latach przerwy znów pojedziemy koleją z Zielonej Góry do Gubina, Lubska, Szprotawy, Sulęcina, Międzychodu? A z Gorzowa do Strzelec Krajeńskich, Sulęcina czy Myśliborza? Jest na to duża szansa. Województwo lubuskie zgłosiło 8 projektów do rządowego programu Kolej Plus, wartego 5,6 mld zł.

Mieszkańcy Gubina czy Krosna Odrzańskiego od lat pozbawieni są kolejowego połączenia z Zieloną Górą.
- Od 2002 roku nie mamy pociągu. Ba, nawet dworzec kolejowy w Gubinie został zburzony. Dobrze, że chociaż w Krośnie Odrzańskim ocalał i ma się w miarę dobrze – mówi pan Tomasz z Gubina. – Wiele razy obiecano nam powrót połączeń kolejowych. To wygodny temat zwłaszcza przed wyborami. Potem okazuje się, że problemem są pieniądze, brak certyfikatów, by polskie pociągi mogły dalej jechać do Guben czy Cottbus. Mieszkańcy przestali już wierzyć, że znów na torach zobaczą pociągi.

Kolej Plus. Pierwszy etap zakończony

Tymczasem, jak oceniają specjaliści, projekt powrotu połączeń na trasie Zielona Góra – Krosno Odrzańskie – Wężyska – Gubin ma duże szanse na sukces. Może być traktowany priorytetowo. Mowa oczywiście o rządowym programie Kolej Plus. Chodzi w nim o dofinansowanie inwestycji, związanych z przywróceniem dawnych linii kolejowych.
Jak informuje Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe SA – właśnie zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. trafiło blisko 100 wniosków. Zgłoszenia zostały wysłane ze wszystkich województw. Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia.

Zainteresowanie programem jest bardzo duże. Nadesłane wnioski obejmują projekty na kwotę około 25 mld zł. To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje Program Kolej Plus o wartości 5,6 mld zł. Wnioski dotyczą linii kolejowych o długości ok 2 tys. km. Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym.

Kolej Plus. Osiem lubuskich wniosków

Najwięcej wniosków złożyły województwa: śląskie (19), podkarpackie (11), małopolskie i mazowieckie (9), lubuskie (8). Ponadto wpłynęły zgłoszenia z województw: warmińsko- mazurskie (6), dolnośląskie, lubelskie i wielkopolskie (5), kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie (4), łódzkie, podlaskie, świętokrzyskie, pomorskie (2) oraz opolskie (1).
- Program Kolej Plus to ogromna szansa na wzrost atrakcyjności i rozwoju gospodarczego wielu regionów Polski. Realizacja projektów przyczyni się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Sieć kolejowa będzie uzupełniona o nowe połączenia, które zapewnią mieszkańcom lepsze warunki życia - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą szczegółowo analizować każdy wniosek. Będą rozmowy z wnioskodawcami, by do kolejnego etapu przeszły propozycje, które spełniają postawione w Programie kryteria.

Kolej Plus. W listopadzie kolejny etap

- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu Programu - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nadesłane zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do kolejnego etapu. Później samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

Kolej Plus. Oto lubuskie wnioski do programu

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zgłosił osiem projektów do rządowego programu Kolej Plus. Oto one:

  • 1. Rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa (połączenie Gubina i Krosna Odrz. z Zieloną Górą).
  • 2. Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków (połączenie Lubska z Zieloną Górą).
  • 3. Rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów (połączenie Szprotawy z Zieloną Górą).
  • 4. Rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie – Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej w Strzelcach Krajeńskich (połączenie Strzelec Krajeńskich z Gorzowem Wlkp.).
  • 5. Remont linii nr 363 ma odcinku Skwierzyna – Międzychód (połączenie Międzychodu z Gorzowem Wlkp.).
  • 6. Remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Wierzbno (Międzychód) (połączenie Międzychodu z Zieloną Górą).
  • 7. Odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz (połączenie Myśliborza z Gorzowem Wlkp.).
  • 8. Rewitalizacja linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin (połączenie Sulęcina z Gorzowem Wlkp. oraz z Zieloną Górą przez Międzyrzecz i Rzepin).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kiedy z Gorzowa pojedziemy koleją do Sulęcina, a z Zielonej Góry do Gubina. Kolej Plus ma w tym pomóc - Zielona Góra Nasze Miasto

Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto