Z przemocą coraz częściej spotykamy się nie tylko w ciemnych zaułkach, bramach i dzielnicach o nie najlepszej reputacji. Do napadów dochodzi w centrach miast, w miejscach dobrze oświetlonych i w obecności przechodniów.
Świadkowie widząc napad, powinni zareagować, pomóc ofierze. Jednak często przechodzą obojętnie. Nie robią nic pomimo wołania o pomoc.
Anna Bielecka, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić" mówi, że według badań 61% ludzi nie reaguje gdy widzi przemoc na ulicy.
Jako przyczynę braku reakcji respondenci firmy SW Research najczęściej podawali strach o własne zdrowie (76,6 %) lub strach przed konfrontacją z napastnikiem (74,1%). 48% pytanych nie reaguje, bo uważa, że to nie ich sprawa, a 41,2 % nie reaguje, bo jest zniechęcona przyszłym kontaktem z policją. 46,3 % nie reaguje, bo uważa, że nie jest wystarczająco silna, natomiast 40,7 % nie reaguje dlatego, że inni także nie reagują.
Celem kampanii społecznej "Możesz to zmienić" jest zmiana sposobu myślenia i postaw ludzi, którzy mogą stać się świadkami napaści. Organizatorzy kampanii chcą pokazać, że warto i należy reagować w takich sytuacjach. Nie trzeba być wysportowanym, postawnym mężczyzną. Istnieją różne rodzaje pomocy. Można podejść do napastnika i zwrócić mu uwagę. Ale wystarczy nawet stojąc w oddali zadzwonić na policję, straż miejską lub poprosić kogoś innego o pomoc.
Anna Bielecka dodaje, że jest wiele sposobów. Może pomóc nastolatka, osoba starsza czy silny mężczyzna. Każdy może coś zrobić. Każdy powinien coś zrobić.
Spot będzie emitowany w środkach komunikacji miejskiej w Łodzi oraz kilkunastu innych miastach wojewódzkich, także w internecie m.in. na stronie internetowej www.mozesztozmienic.pl, na portalu YouTube, różnych blogach i portalach społecznościowych takich jak: Facebook, Twitter i Google+.
Organizatorzy kampanii na ten moment szacują, że dzięki emisji spotu na monitorach w środkach komunikacji miejskiej w wielu polskich miastach oraz dzięki współpracy z blogerami i ambasadorami, dotrą z kampanią do ponad 6 mln osób.
W tramwajach i autobusach MPK Łódź spot kampanii społecznej "Możesz to zmienić" będzie emitowany do końca września 2015 roku.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?