Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na ukończeniu są roboty energetyczne. Niebawem ruszy budowa całego ronda przy zbiegu ulic Zachodniej i Wojska Polskiego w Świebodzinie

Renata Zdanowicz
Przez nowe rondo nie pojadą pojazdy powyżej 12 ton? Czy starostwo będzie wydawało zwolnienia z tego zakazu?
Przez nowe rondo nie pojadą pojazdy powyżej 12 ton? Czy starostwo będzie wydawało zwolnienia z tego zakazu? Wiesław Zdanowicz
Rondo u zbiegu ulic Zachodniej i Wojska Polskiego w Świebodzinie, na które powiat wyłoży z kasy samorządu jedynie 230 zł, ucieszyło mieszkańców. Czy ten entuzjazm podzielają również właściciele firm zlokalizowanych przy zachodniej części miasta?

Starosta Zbigniew Szumski na portalu społecznościowym oznajmił: „Wjazd bezpośredni wielkich ciężarówek z Wojska Polskiego w Zachodnią będzie praktycznie niemożliwy. Mam nadzieję, że zmusi to realnie kierowców do wjazdu do stref przemysłowych w zachodniej części miasta od strony Wilkowa.”

Czy rozwiązanie, o którym pisze starosta było konsultowane z firmami z zachodniej strefy przemysłowej? Otóż firmy działające we wskazanej części miasta nie zostały nawet o nim poinformowane. - Nie mamy obowiązku konsultowania rozwiązań projektowych z firmami. Budowa ronda jest skutkiem warunków jakie postawiliśmy inwestorowi sklepu Netto w decyzji zezwalającej na przebudowę zjazdu na teren ich działki - tłumaczy naczelnik powiatowego wydziału dróg.

Marzena Kościukiewicz twierdzi, że przed wykonaniem projektu ronda, inwestor został zobowiązany do wykonania analizy ruchu drogowego na skrzyżowaniu. - Wyniki pomiarów ruchu drogowego wykazały, że 95 proc. pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie to pojazdy osobowe, pozostałe 5 proc. stanowią pojazdy ciężarowe i autobusy. Najbardziej obciążoną relacją jest ciąg komunikacyjny od ul. Sukienniczej w lewo do ul. Zachodniej, tj. ok. 62 proc. pojazdów przejeżdżających - podaje wyliczenia urzędnik starostwa.

Skoro znane jest natężenie ruchu, jakiego rodzaju rondo jest budowane? Czy duże zestawy ciężarówek będą mogły przez nie przejeżdżać czy też nie? - Budowane jest rondo małe. Najtrudniejszą relacją dla pojazdów ciężarowych będzie wjazd z ul. Wojska Polskiego w ul. Zachodnią. Duże zestawy nie będą mogły się tam poruszać - odpowiada starostwo i dodaje, że rondo ma za zadanie upłynnić ruch i poprawić bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu, a zakłady nie zostaną pozbawione dojazdu. Otóż, według samorządu powiatowego dostawy samochodami ciężarowymi mogą się odbywać od strony Wilkowa, wjeżdżając od skrzyżowania z drogą DK92.

- Zgodnie z wiedzą, którą posiadamy i informacjami, które otrzymaliśmy od urzędu powiatowego rondo nie zmieni sytuacji z naszego punktu widzenia - poinformował przedstawiciel firmy Seco/Warwick.

Jednak osoby związane z transportem widzą w takim rozwiązaniu duże niebezpieczeństwo. Otóż dowiedzieliśmy się, że zjazd z wiaduktu i ostry skręt w lewo na mocno stromej drodze będzie blokował ruch na wszystkich pasach. Przy śliskiej jezdni zagrożenie jeszcze wzrośnie.

Jednak starostwo utrzymuje, że jego nadrzędną troską są mieszkańcy. - Naszym głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa 95 proc. uczestników ruchu kołowego na tym skrzyżowaniu oraz pieszym. Piesi będą przemieszczać się przez jezdnię przejściami z wyspą, natomiast ruch kołowy będzie odbywał się po bezkolizyjnym skrzyżowaniu. (...) Należy dążyć do ograniczenia swobodnego poruszania się pojazdów ciężarowych po drogach miejskich, szczególnie w pobliżu placówek oświatowych. Stanowią one duże zagrożenie dla ruchu pieszego, kołowego, ale również powodują dewastację urządzeń - mediów zlokalizowanych w jezdni, które zapewniają podstawowe potrzeby mieszkańców miasta - przekonuje M. Kościukiewicz.

- Duża ilość pracowników Adient korzysta z tego skrzyżowania w drodze do pracy i z pracy. Stąd pozytywnie odnosimy się do wszelkich inicjatyw, które poprawią komfort podróży dojeżdżających jak i pozostałych mieszkańców Świebodzina. Będąc firmą z branży motoryzacyjnej popieramy także wszelkiego rodzaju rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo na drodze. Jednakże dla nas jako biznesu kluczowe jest również zachowanie niezakłóconego łańcucha dostaw. Jeśli w związku z powstaniem ronda są planowane jakiekolwiek ograniczenia dla transportu ciężarowego, chcemy poznać ich dokładny zakres. Jesteśmy także otwarci na dialog z samorządem odnośnie możliwych alternatyw - poinformowało biuro prasowe firmy Adient.

Jak sprawić, żeby „tiry” z A2 i S3 nie wjeżdżały do miasta od ul. Wojska Polskiego ? Otóż ma być wprowadzone ograniczenie dla pojazdów o tonażu powyżej 12 ton, czyli praktycznie wszystkich tirów. Ograniczenie pojawi się wraz z rondem. Dziwi tylko, dlaczego wcześniej, kiedy mieszkańcy alarmowali o uciążliwościach z powodu ruchu ciężarowego ul. Zachodnią takie ograniczenie nie było wprowadzone?

ZOBACZ TAKŻE: Zielona Góra. Magazyn Informacyjny Gazety Lubuskiej 88 (28.12.2018)

Więcej wiadomości w tygodniku papierowym „Dzień za Dniem” lub na www.prasa24.pl. Aktualny numer w każdą środę.**Zajrzyj też na Facebooka Dzień za Dniem**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto