Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica południowa Świebodzina jest konieczna. Tylko kto ją wybuduje? Gmina?

Alicja Kucharska
Wicestarosta Mieczysław Czepukowicz i zastępca burmistrza Krzysztof Tomalak na spotkaniu w sprawie budowy południowej obwodnicy Świebodzina
Wicestarosta Mieczysław Czepukowicz i zastępca burmistrza Krzysztof Tomalak na spotkaniu w sprawie budowy południowej obwodnicy Świebodzina Alicja Kucharska
Południowa obwodnica to inwestycja potrzebna - z tym stwierdzeniem zgodzili się wszyscy uczestnicy wtorkowego spotkania zwołanego na wniosek mieszkańca, któremu szczególnie zależy na jej budowie. Jednomyślności zabrakło, gdy mówiono, kto miałby finansować inwestycję.

Temat tzw. spinki wrócił po latach, gdy radny Kazimierz Gancewski zawnioskował o podjęcie działań w tym kierunku. Niedługo potem do sprawy dołączył mieszkaniec Witold Kosmowski, którego problem taboru ciężkiego w mieście dotyka osobiście. Do walki o obwodnicę dołączyli także reprezentanci firm transportowych i logistycznych, którzy do Zarządu Dróg Wojewódzkich przesłali pismo wyrażające ich stanowisko w tej sprawie. Wyłożyli całą serię argumentów potwierdzających konieczność budowy południowego obejścia miasta.

ZDW ripostowało zaznaczając, że odcinek nie kwalifikowałby się do kategorii dróg wojewódzkich, stąd wniosek, że inicjatorem takiej inwestycji powinien być lokalny samorząd. A ten piłeczkę odbijał, twierdząc, że powinno być zgoła odmiennie. Sytuacja trwała kilka dobrych tygodni, więc we wtorek zorganizowano spotkanie, na którym pojawili się wszyscy zainteresowani. Obok przedsiębiorców (Koimex, Schnug Chociule, Ingram Micro), pojawili się włodarze miasta. Do rozmów zasiedli także wicewojewoda, poseł Jacek Kurzępa, oraz przedstawiciele ZDW.

Przedsiębiorcy przedstawili problemy komunikacyjne, które powstają w związku z samoistną strefą przemysłową, zlokalizowaną w południowej części miasta, a więc w rejonach ulic: Łużyckiej, Sobieskiego, Koziej. - Może będziemy rozmawiać o liczbach, by wyobrazić sobie, jaki jest ruch pojazdów ciężarowych. Koimex ma w tej chwili 160 ciężarówek i tylko z naszych aut, wjeżdża i wyjeżdża około 120-125 sztuk. Do tego stacja paliw tygodniowo obsługuje 130 samochodów. Łącznie w tygodniu, tylko do nas przyjeżdża ok. 250 ciężarówek - wyliczał Janusz Kowalczyk.

Wtórował mu przedstawiciel Ingram Micro. - Dziennie przyjeżdża do nas ok. 40, czasem 50, zestawów ciężarowych. Spodziewamy się jeszcze większego natężenia - dodał. A to tylko dwie spośród firm znajdujących się w tej części miasta. Zdaniem przedsiębiorców tylko obwodnica mogłaby odciążyć miasto. Bo samochody ciężarowe przejeżdżają głównymi ulicami, nadrabiając drogi, manewrując na wąskich ulicach i niszcząc przy tym całą infrastrukturę. Tomasz Kamiński z firmy Schnug wyjaśnia, że skomunikowanie w ten sposób Świebodzina może umocnić miasto na pozycji naturalnego logistycznego lidera województwa. - Spowodowanie, że będzie można z DK 92 wjechać na obwodnicę, omijając cały Świebodzin, który de facto pod względem komunikacyjnym jest trudnym miastem, mogłoby wiele zrobić dla Świebodzina jako ośrodka przemysłowo - logistycznego - podkreślił.

Czym zakończyło się spotkanie władz z przedsiębiorcami? Przeczytasz już dzisiaj w papierowym wydaniu tygodnika Dzień za Dniem. Jeśli wolisz wersję elektroniczna, wejdź na www.prasa.24.pl

Zobacz także: Jubileusz Koła Wędkarskiego nr 1 w Świebodzinie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Laboratorium silniki hybrydowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto