- Wreszcie jakieś pozytywne informacje. Bo to naprawdę jakaś kpina, żeby modernizacja 42-kilometrowego odcinka kolejowego Czerwieńsk-Zbąszynek trwała od marca 2020 roku! Ciągłe opóźnienia wykonawcy, kradzież 23-kilomterowego odcinka trakcji, wygonienie z placu budowy wykonawcy, bo nie dotrzymywał terminów, brakujące na inwestycję pieniądze… - mówi Mateusz Dragun z Zielonej Góry. – Ciągle było coś nie tak.
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek
Ale wreszcie przyszły dobre informacje. Przerwane zadanie zostanie zrobione, dzięki nowemu wykonawcy, którym została spółka Alusta S.A. Za ponad 22 mln zł dokończy ona inwestycję, co – zgodnie z planem PKP PLK – pozwoli na wznowienie przejazdu pociągów po trasie w pierwszym kwartale przyszłego roku. Trzeba będzie jeszcze wykonać inne prace, ale nie zakłócą one kursowania pociągów. Całość inwestycji będzie gotowa w drugim kwartale przyszłego roku.
W pierwszej kolejności nowy wykonawca m.in. dokończy przebudowę peronów na stacjach Babimost i Sulechów, zabytkowego wiaduktu w Kosieczynie (nad linią kolejową Poznań – Kunowice) oraz wykona prace przy sieci trakcyjnej i przejazdach kolejowo-drogowych.
Podziękowali wykonawcy za remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek
- Do kontynuacji robót konieczne było zwiększenie finansowania inwestycji o około 5,7 mln zł – dodatkowe środki zapewniły PLK i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, który o około 1 mln zł powiększył dofinansowanie inwestycji ze współfinansowanego z Unii Europejskiej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego – informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Przypomnijmy, że w lutym tego roku odstąpiono od umowy na realizację inwestycji z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Eco Baza.
- Firma, która została wybrana, zawiodła i – mimo zapewnionego wsparcia, bieżącego monitoringu i wielokrotnych prób mobilizacji ze strony PLK – wykazywała zbyt małe zaangażowanie przy realizacji ważnego społecznie kontraktu – podkreśla R. Śledziński.
Na obecnym etapie zaawansowanie prac w projekcie szacowane jest na ok. 80 procent. Na ok. 35 km odcinku linii kolejowej wymieniono nawierzchnię torową, wyremontowano 28 obiektów inżynieryjnych (głównie przepustów, mostów i wiaduktów) i 22 z 29 przejazdów kolejowo-drogowych, na stacjach w Babimoście i Sulechowie została wymieniona sieć trakcyjna, trwa przebudowa peronów i torów stacyjnych.
Zwiększy się prędkość jazdy pociągów
Remont tego odcinka był konieczny, bo podróżowanie tą trasą oznaczałoby znaczne ograniczenie prędkości. Zakończenie inwestycji zapewni dogodniejsze warunki podróży na ważnej trasie w ruchu regionalnym i międzywojewódzkim, m.in. z Zielonej Góry przez Zbąszynek do Poznania i Warszawy. Podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei z wyższych peronów w Babimoście i Sulechowie, wyposażonych w wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz pochylnie. Między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem pociągi docelowo pojadą z prędkością 120 km/h, o 40 km/h wyższą niż przed rozpoczęciem prac, w ok. 30 min (krócej o ok. 6 min). Bezpieczeństwo na trasie poprawi przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, a niektóre z nich zyskają dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizację świetlną i rogatki. Cała inwestycja, obejmująca m.in. przygotowanie niezbędnej dokumentacji, wymianę szyn i zrealizowane już prace, warta jest łącznie ok. 136 mln zł.
Zobacz - remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek
Zobacz też, gdzie remontowane będą dworce kolejowe:
Te dworce kolejowe zostaną wyremontowaneTe dworce kolejowe zostaną wyremontowane
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?