reklama

Świebodzin. Mieszkańcy domagają się płatnych parkingów w centrum Świebodzina. Burmistrz chce wnikliwej analizy ruchu

Renata Zdanowicz
Renata Zdanowicz
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Hasło zrównoważonego transportu w gminie Świebodzin było wywołaniem tematu do szerszej dyskusji i zachęceniem samorządów ościennych gmin i powiatu do współpracy. Konferencja, która odbyła się w piątek (14 czerwca) w Ratuszu w Świebodzinie pokazała jak inne samorządy rozwiązują problem transportu lokalnego. Burmistrz Tomasz Sielicki przedstawił swoje stanowisko w sprawie strefy płatnego parkowania na terenie miasta.

Świebodzin. Burmistrz dał początek dyskusji o transporcie

O czym mówiono na konferencji w Ratuszu w piątek, 14 czerwca? Mieszkańcy Świebodzina oraz gmin oczekują na lepszą dostępność do transportu publicznego. Tymczasem prace kolejnych rządów nad ustawą nie przybliżają jej do zakończenia. Dlatego samorządy muszą same podejmować działania, by walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym swoich mieszkańców.

Pytania dotyczą najczęściej tego, kiedy w Świebodzinie będzie można znaleźć miejsce do zaparkowania. Ważna jest też kwestia rozjeżdżania miasta przez transport ciężki. Jeżeli mieszkańcy mają zostawić samochody w garażu i przesiąść się na rowery, muszą być bezpieczne ścieżki. Jak sprostać tym oczekiwaniom?

Komunikacja publiczna, strefy płatnego parkowania, ścieżki rowerowe - do tych tematów należy podejść kompleksowo, a nie rozpatrywać każdą kwestię z osobna

Rozmowy między powiatem a gminą Świebodzin trwają od kilku miesięcy. Jednak to nie wystarczy. Dlatego na konferencję burmistrz Tomasz Sielicki zaprosił też przedstawicieli wszystkich gmin powiatu, by zaproponować wspólne wypracowanie programu, porozmawiać, w jakim kierunku warto zmierzać. Komunikacja publiczna, strefy płatnego parkowania, ścieżki rowerowe - do tych tematów należy podejść kompleksowo, a nie rozpatrywać każdą kwestię z osobna. Konferencja ma dać początek strategicznego myślenia o transporcie zbiorowym, nie tylko na terenie gminy Świebodzin, ale wszystkich gmin całego powiatu.

Najgorzej jest jeśli chodzi o połączenia lokalne w gminach dlatego, że temat linii powiatowych w większości załatwiany jest przez połączenia wojewódzkie

ZOBACZ: Świebodzin. Starosta o idei lokalnego transportu publicznego

- Cieszę się, że zaczęliśmy rozmawiać mając przedstawione, jak jest załatwiana kwestia transportu lokalnego w innych samorządach - ocenił po konferencji starosta Zbigniew Szumski. - Wszyscy patrzą na powiat, co my zrobimy? Najgorzej jest jeśli chodzi o połączenia lokalne w gminach dlatego, że temat linii powiatowych w większości załatwiany jest przez połączenia wojewódzkie. Dobrze, że gmina Świebodzin postanowiła być liderem tego przedsięwzięcia. Dlatego, że potrzeby tutaj są największe, tu ludzie przyjeżdżają do pracy, do szkół. Myślę, że jest szansa, by na równych warunkach w związku powiatowo-gminnym spróbować przymierzyć się do poprawienia jakości transportu lokalnego. A co ustawodawca wymyśli za jakiś czas, to zobaczymy. Struktury warto tworzyć - uważa starosta.

PRZECZYTAJ:Obietnice płatnych parkingów sięgają roku 2007

W samym Świebodzinie najbardziej gorącym tematem jest strefa płatnego parkowania. - My chcielibyśmy do tematu podejść w sposób kompleksowy - zaznacza burmistrz T. Sielicki. - Utworzenie tego typu strefy należy poprzedzić wnikliwą i rzetelną diagnozą. Ta diagnoza ma nam umożliwić takie działanie, które pozwoli na wyznaczenie strefy płatnego parkowania tam, gdzie ona jest rzeczywiście potrzebna. Bo możliwości są różne i propozycje wcześniejsze były różnorakie, od jedynie ścisłego centrum do strefy obejmującej nawet ulicę Sobieskiego - przypomniał burmistrz.

Nie sztuką jest postawić w mieście pięć parkometrów a za rok zastanawiać się, czy zrobiliśmy dobrze, czy źle

Celem władz miasta jest stworzenie planu mobilności, minimum na terenie gminy. Dopiero analiza ruchu pozwoli rzetelnie podejść do tematu stref płatnego parkowania. - To może nam zająć trochę czasu w zależności od tego, czy będziemy tworzyć plan mobilności całego powiatu czy jedynie gminy. Jeżeli to będzie plan w kontekście całego powiatu to myślę, że opracowanie takiego rzetelnego planu zajmie nam około roku i, że w związku z tym zanim pojawi się SPP musi minąć trochę czasu. Skupiamy się na rozwiązaniach długotrwałych, strategicznych. Według mnie, nie sztuką jest postawić w mieście pięć parkometrów a za rok zastanawiać się, czy zrobiliśmy dobrze, czy źle. Jeżeli będziemy wdrażać już konkretne rozwiązania, to na pewno na zasadzie takiej, że one będą poprzedzone rzetelną analizą - mówi T. Sielicki.

PRZECZYTAJ:Gmina Świebodzin buduje parking przy cmentarzu

Jak strategiczne myślenie przełożyć na konkretne działanie? Warto organizować komunikację wspólnie. Ciążenie mieszkańców gmin jest, by dojechać do Świebodzina, ale później pasażerowie chcą dojechać też do Zielonej Góry. Potrzebny jest jeden bilet z dostępem do kursów regionalnych, komunikacja powinna funkcjonować we wszystkie dni. Niestety, teraz gminy finansują tylko przewozy szkolne.

PRZECZYTAJ:Szlaban i opłata za parkowanie przy urzędzie miejskim w Świebodzinie.

Na zakończenie Mikołaj Tomaszyk, zastępca burmistrza, zaproponował samorządom wspólne sfinansowanie opracowania oraz powołanie grupy roboczej z kadry kierowniczej samorządów.

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wojciech Miechowicz, ekspert w zakresie transportu publicznego z Poznania wypunktował przyczyny zapaści transportu lokalnego. Zaliczył do nich m.in: dostępność samochodów osobowych, wysokie ceny biletów, ograniczoną liczbę połączeń, brak dofinansowania z budżetu centralnego, wyeksploatowany tabor, zaniedbaną infrastrukturę, rozkład jazdy nie dostosowany do potrzeb podróżnych i chaos informacyjny.
  • Z kolei Liliana Krajewska zaprezentowała strukturę zielonogórskiego związku powiatowo-gminnego , którego celem jest stworzenie sieci autobusowej.
  • Prelegentem konferencji byli też przedstawiciele zielonogórskiego PKS-u, który organizuje w gminach przewozy szkolne. Prezes Piotr Pasterniak zapowiedział utworzenie kursów sezonowych do Niesulic i Łagowa.

Więcej wiadomości w tygodniku papierowym „Dzień za Dniem” lub na www.prasa24.pl. Aktualny numer w każdą środę.
Zajrzyj też na Facebooka tygodnika Dzień za Dniem

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
K

Tytuł artykułu przeraża. Wynika z niego że mieszkańcy chcą płacić za możliwość parkowania w swoim mieście co jest absurdem. Dodatkowe myto czyli czysta kasa dla miasta/gminy. Więc artykuł powinien się nazywać Miasto chce wprowadzić strefę aby wyciągnąć kasę. Po pierwsze Świebodzin jest małym miastem powiatowym, bez komunikacji miejskiej co za tym idzie jedyna możliwość poruszania się po mieście to używanie prywatnego środka transportu. Ten środek rower/motor/samochód etc. trzeba zaparkować bo podatnik/mieszkaniec/turysta nie ma innej alternatywy. Po drugie od wprowadzenia strefy możecie Państwo wierzyć lub nie ilość miejsc parkingowych nie wzrośnie za to strefa napewno się rozrośnie :) w myśl zasady i tak zapłacą a gmina zarobi albo firma radnego która będzie obsługiwała Strefe i parkomaty ;) . Czyli wprowadzenie strefy nie rozwiązuje w ogóle problemu braku miejsc bo miasto nie jest z gumy. W przypadku miasta z wąskimi uliczkami bez możliwości utworzenia ścieżek rowerowych i bez komunikacji miejskiej jest to tylko łupienie obywateli.

W
Wilk

Transport ciężki... Buahaha trzeba było nie budować zakładów w centrum miasta...

M
Mieczyslaw

Nie powielać bzdurnego rozwiązania parkowania jak przy placu targowy na powykrecanych płytach betonowych i dziurach w których można urwać koło!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3