Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szlaban i opłata za parkowanie przy urzędzie miejskim w Świebodzinie. Pierwsza godzina ma być bezpłatna!

Redakcja
Niedługo te znaki znikną a wjazd na parking i wyjazd będą regulowały szlabany połączone z parkometrem
Niedługo te znaki znikną a wjazd na parking i wyjazd będą regulowały szlabany połączone z parkometrem Archiwum gazety
Rada miejska zgodziła się z wydatkiem, dzięki któremu ma się poprawić dostępność parkingu przy urzędzie miejskim. Za 140 tysięcy złotych gmina postawi szlabany i parkometr.

Szlaban i opłata za parkowanie przy urzędzie w Świebodzinie

Parking przy urzędzie miejskim wzbudza złość kierowców, którzy nie mogą na nim zaparkować chcąc załatwić sprawę w magistracie. Jak zapowiadał zastępca burmistrza, w kwietniu ta sytuacja miała się zmienić. - Mamy gotowy projekt budowlany przygotowany do postawienia parkometru oraz na zagospodarowanie terenu parkingu - informuje Przemysław Nitschka.

Zastępca burmistrza przedłożył radzie miejskiej projekt uchwały dotyczący zmian zasad parkowania przy urzędzie. Ile będą kosztowały? - Jest to w granicach 140 tysięcy złotych. Niestety, takie są koszty, jeśli mamy to zrobić bezobsługowo - mówi P. Nitschka. Na wtorkowej sesji radni zaakceptowali wydatek.

Na czym polegać ma bezobsługowa regulacja korzystania z parkingu? Otóż wjazd i wyjazd ograniczać będą dwa szlabany. Klienci urzędu i mieszkańcy chcący zaparkować pod magistratem będą musieli pobrać bilet, po czym otworzy się szlaban i umożliwi wjazd na parking.

Co z opłatami? Jeszcze nie został opracowany regulamin parkingu. Jednak - jak zapewnia zastępca burmistrza - już na pewno można powiedzieć, że pierwsza godzina postoju będzie godziną darmową. Z takiego założenia gmina wychodziła zresztą od początku, kiedy rozpatrywano sprawę parkometru i poprawy dostępności zmotoryzowanych klientów do urzędu.

Co z kolejnymi godzinami postoju pod magistratem? - Będą płatne, ale w tym momencie jeszcze nie wiem, w jakiej kwocie. Natomiast myślę, że będzie to taka kwota, żeby na parkingu była rotacja, a zbierana opłata z czasem zrefunduje poniesione nakłady - tłumaczy P. Nitschka.

Czy będzie potrzebna osoba do obsługi parkingu? Zastępca burmistrza zapewnia, że nikt taki nie będzie potrzebny. - Dlatego są takie znaczne koszty zainstalowania parkometru, ponieważ system ma działać bezobsługowo, wyjeżdżając otrzymamy bilet zwrotny, zapłacimy za parking i podniesie się szlaban.

Dowiadujemy się, że na komisjach rady, podczas omawiania systemu, padły ważne pytania, które w perspektywie czasu trzeba będzie jeszcze przemyśleć.

Należy rozważyć czas parkowania w soboty i niedziele, czy powinien być bezpłatny, płatny, czy w ogóle szlabany powinny być podniesione?

Takie parkingi funkcjonują w całej Polsce i one są zamknięte

- Ja osobiście uważam, że ten parking powinien być płatny przez cały czas, bo nikt nie daje nam gwarancji tego, że w poniedziałek rano nie zastaniemy tej sytuacji, która jest obecnie, że samochody pozostawiane w weekend nadal będą blokowały wyjazd w poniedziałek. Takie parkingi funkcjonują w całej Polsce i one są zamknięte - przekonuje zastępca burmistrza.

Wiele osób nurtuje pytanie, które również padło na komisji. Czy burmistrzowie będą płacić za parkowanie? - Tak, będą płacić - stwierdza P. Nitschka. - Będzie też ograniczona liczba miejsc dla urzędników. Nie będziemy codziennie płacili, tylko będziemy wykupowali abonament. Zasada ma dotyczyć mnie, drugiego zastępcy i również pracowników. Zapłacimy z prywatnych pieniędzy.

Burmistrz wnioskował do rady miejskiej o większą kwotę, o 200 tys. zł. Dlaczego? - Chcieliśmy też dokonać remontu parkingu, wystąpiliśmy do pani konserwator z wnioskiem o możliwość wycięcia drzewa, które tam rośnie, a jest chore i zupełnie niepotrzebne. Wycięcie może spowoduje, że uzyskamy 2-3 miejsca parkingowe. Zaznaczam, że stan drzewa oceni komisja - podkreśla P. Nitschka.

Uprzedzając dyskusję, że przez ustawienie szlabanów pomniejszy się ilość miejsc na parkingu, zastępca burmistrza tłumaczy, że miejsca zaraz za wjazdem i tak są niewykorzystywane.

Ważne jest też, czym zapłacimy za parkowanie i czy nie będzie trzeba biegać, by rozmienić pieniądze. - Do automatu można będzie wrzucać nie tylko bilon, można będzie używać również banknotów i najprawdopodobniej kart płatniczych - mówi P. Nitschka.

Podsumowując, P. Nitschka uważa, że jeśli to miejsce ma zafunkcjonować zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli ma to być parking dostępny dla klientów urzędu, to bezpłatna godzina spowoduje to, że każdy będzie mógł przyjechać, załatwić sprawę i odjechać. - Według mnie zlikwidujemy to, co dzieje się dzisiaj. Pod urzędem parkują również auta po godzinach pracy urzędu, samochody stoją od rana do wieczora, najprawdopodobniej parkują tu okoliczni mieszkańcy i przedsiębiorcy. To nie jest tak, że blokują go wyłącznie urzędnicy.

Jeśli chodzi o kompleksowe rozwiązanie, to burmistrz i jego drugi zastępca są po rozmowie ze starostą i myślą nad rozwiązaniem strategicznym stref płatnego parkowania w mieście.

Znacie ciekawą historię? Chcecie się nią podzielić z Czytelnikami? Dzwońcie pod nr 607 316 678 lub piszcie na FB Dzień za Dniem lub [email protected]

POLECAMY: Początki pierwszego parkomentru przy markecie w Świebodzinie

Więcej wiadomości w tygodniku papierowym „Dzień za Dniem” lub na www.prasa24.pl. Aktualny numer w każdą środę.**Zajrzyj też na Facebooka Dzień za Dniem**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto