Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Współpraca szkoły z uczelnią. Powiatowy Zespół Szkół w Świebodzinie porozumiał się z Uniwersytetem Zielonogórskim

Renata Zdanowicz
Renata Zdanowicz
Jednym z rozwiązań, które przynosi wymierne efekty w nauczaniu jest wykorzystanie dobrych europejskich praktyk polegających na współpracy szkół z uczelniami. Dlatego Marian Hoszman, nauczyciel języka angielskiego w Powiatowym Zespole Szkół w Świebodzinie, już w 2017 roku, nawiązał współpracę z Instytutem Neofilologii Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Jaki jest cel współpracy?

- Przede wszystkim podnoszenie kwalifikacji i kompetencji dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia, wzbogacające wiedzę oraz pozwalające na zaplanowanie dalszej ścieżki edukacyjnej. Istotne jest również spełnianie marzeń i aspiracji uczniów w przyszłości – tłumaczy Marian Hoszman.

Ćwiczenia, warsztaty i konkursy

Od 2017 roku, w ramach współpracy Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie z Instytutem Neofilologii Uniwersytetu Zielonogórskiego młodzież szkolna uczestniczyła w ćwiczeniach, warsztatach, wykładach, Festiwalach Nauki oraz spotkaniach z pracownikami naukowymi i studentami uczelni.

Ważnym elementem współpracy z uczelnią są też konkursy: krajoznawcze, piosenki angielskiej, kulturoznawczy.

Zajmowaliśmy w nich wysokie miejsca. Drużyna reprezentująca szkołę na konkursach krajoznawczych dwukrotnie zajęła 4. miejsce, a w ubiegłym roku zdobyła 3. miejsce

– zaznacza inicjator współpracy.

Wykładowcy UZ w Świebodzinie

Pracownicy naukowi UZ przyjeżdżali do szkoły, prowadzili warsztaty językowe, a młodzież miała możliwość korzystania z nowoczesnych środków dydaktycznych. W lutym tego roku w PZS odbyły się warsztaty języka angielskiego, które przeprowadzili wykładowcy Instytutu Neofilologii UZ dr Małgorzata Karczewska, Urszula Majdańska-Wachowicz i Richard Sharp.

Atrakcyjne środki komunikacji

Co ważne, warsztaty były zorganizowane specjalnie dla uczniów PZS i obejmowały prezentację Instytutu Neofilologii UZ, zajęcia na temat zapożyczeń z języka angielskiego, quiz oraz lekcję konwersacji z native speaker'em, która wzbudziła największe emocje i zainteresowanie młodzieży.

Chcieliśmy zachęcić młodzież do otwarcia się na język angielski, komunikacji i przełamania barier. Atrakcyjne środki przekazu budują w uczniach chęć do indywidualnej pracy nad swoimi zdolnościami lingwistycznymi, a nauczycielom podsuwają wskazówki jak urozmaicić szkolny program nauczania języka angielskiego – mówi M. Hoszman

Lekcje inne niż zwykle

Po warsztatach uczniowie komentowali: „chcemy więcej takich zajęć”, „wiem, jak mam się uczyć”, „chce mi się uczyć angielskiego!”. Bo też były to zajęcia inne niż zwykle. – Rozwijały wrażliwość, dostarczały nowych doznań i ciekawych doświadczeń, z założenia były i będą rozrywką oraz nauką – wyjaśnia nauczyciel.

Obie strony wysoko oceniają współpracę

Uczniowie chętnie brali udział we wszystkich zajęciach. - Byli aktywni, zadawali pytania oraz opowiadali o własnych spostrzeżeniach związanych z tematyką wykładów, co pozwoliło w ciekawy sposób poszerzać program nauczania. Warto też dodać, że pracownicy naukowi bardzo dobrze oceniali grupę naszych uczniów, ich ciekawość świata, dociekliwość i zaangażowanie – podkreśla M. Hoszman.

Wymierne korzyści

Dzięki współpracy między szkołą a uczelnią wyższą uczniowie poznają struktury i zwyczaje akademickie, mają kontakt z profesjonalistami. - Ja, jako nauczyciel, miałem możliwość zapoznania swoich podopiecznych z praktycznym wymiarem swojego przedmiotu, na co często nie pozwalają warunki szkolne. Uczelnia natomiast ma okazję poznać swoich przyszłych studentów i wskazać im kierunku rozwoju, dzięki czemu zyskują szansę na pozyskanie w przyszłości wartościowych słuchaczy – podsumowuje koordynator projektu.

Porozumienie podpisane

W marcu br. zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Zielonogórskim a Powiatowym Zespołem Szkół w Świebodzinie, które ma na celu wykorzystywanie doświadczeń i dorobku naukowego pracowników uczelni w dyscyplinie językoznawstwo. Uczelnię reprezentuje dr Małgorzata Karczewska, a szkołę Marian Hoszman. – Dzięki porozumieniu nasza szkoła jest partnerem strategicznym dla kształcenia prowadzonego przez Wydział Humanistyczny uczelni, w szczególności dla kierunku Filologia angielska, Filologia rosyjska oraz Filologia francuska – wyjaśnia M. Hoszman.

Trwa głosowanie...

Czy nauka języka obcego w szkole wystarczy, by go opanować?

PRZECZYTAJ TAKŻE

Pobierz bezpłatną aplikację Nasze Miasto i bądź na bieżąco!

Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste!
Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz swoje miasto.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto