Wybrano nowego wykonawcę prac przy przebudowie dworca w Świebodzinie. Zmiany obejmą też plac Dworcowy

Anna Moyseowicz
Anna Moyseowicz
Wybrano nowego wykonawcę prac związanych z przebudową świebodzińskiego dworca.
Wybrano nowego wykonawcę prac związanych z przebudową świebodzińskiego dworca. Tomasz Rusek
Udostępnij:
Wybrano nowego wykonawcę prac przy przebudowie dworca PKP w Świebodzinie. Jest również szansa na zmiany w obrębie Placu Dworcowego znajdującego się przed budynkiem.

Dworzec za niecałe 20 milionów złotych

Jak informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A., w pierwszej połowie lipca PKP S.A. rozstrzygnęły postępowanie na wybór wykonawcy robót budowlanych, który dokończy przebudowę dworca w Świebodzinie. Z trzech firm biorących udział w przetargu, najkorzystniejszą ofertę złożyła Berger Bau Polska Sp. z o.o., która zadeklarowała dokończenie zadania za 19,58 milionów złotych brutto. Obecnie trwają procedury związane z przygotowaniem do podpisania umowy z wykonawcą.

Zakres inwestycji polega na dokończeniu przebudowy dworca, a także wyeliminowaniu wad wykonawczych poprzedniego wykonawcy. Przeprowadzona inwentaryzacja wykazała, że firma KWK Construction Sp. z o.o. z Bydgoszczy do końca ubiegłego roku osiągnęła pięć procent inwestycji, tymczasem powinna przynajmniej połowę. PKP odstąpiły od umowy z wykonawcą na początku stycznia tego roku.

Przebudowa dworca i nie tylko. Zyska również otoczenie

Inwestycja w Świebodzinie jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jest dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres przebudowy obejmuje pochodzący z 1872 roku dworzec, budynki towarzyszące i sąsiadujący z nimi teren. Renowację przejdzie elewacja wykonana z żółtej i czerwonej cegły licowej wraz z detalami architektonicznymi. Zostanie ona wyczyszczona i poddana zabiegom pielęgnacyjnym. Stolarka okienna i drzwiowa zostanie odtworzona na wzór historycznej. Pojawią się dwa zegary - na elewacji północnej i południowej. Na zewnątrz stanie nowa iluminacja nocna.

Zmiany w budynku

Sporo zmian zajdzie we wnętrzu budynku. Zostanie ono kompleksowo przebudowane oraz zyska nowe funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano na parterze dworca. Będzie się ona składać się z holu i poczekalni wyposażonych w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze znajdą się również pomieszczenie kas biletowych, toalety oraz powierzchnie przeznaczone pod wynajem. Natomiast większość lokali na piętrze budynku zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego. W budynku zaprojektowano także windę.

Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Budynki z nim sąsiadujące zostaną przebudowane i zyskają nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem zostanie ułożona nowa nawierzchnia z kostki kamiennej. W sąsiedztwie dworca zaprojektowano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Planowane są także montaż elementów małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze) oraz uporządkowanie zieleni.

Zobacz też: Dworzec PKP w Białymstoku w konkursie ''Modernizacja roku i budowa XXI wieku''/fot. TVP3 Białystok

Zmiany obejmą również plac Dworcowy

Już jakiś czas temu starosta świebodziński Zbigniew Szumski podkreślał, że zmian wymaga również znajdujący się przed dworcem plac Dworcowy. Jego część jest objęta prowadzoną obecnie inwestycją. W sprawie pozostałej części placu i części ulicy Matejki, która jest położona na innej nieruchomości należącej do PKP S.A., koleje prowadzą zaawansowane rozmowy ze starostwem. Ich celem jest przekazanie nieruchomości na rzecz samorządu. - Zmiany polegałyby na kompletnej przebudowie, aż od instalacji sieci odwodnieniowej, bo plac Dworcowy tonie, gdy popada deszcz, do oświetlenia - mówił kilka miesięcy temu starosta.

Łączny koszt inwestycji szacowano na około 11 mln złotych brutto, kwota ta wzrosła do niecałych 20 milionów. Z czego wynika taka różnica?

Głównie jest to związane z niezwykle dynamiczną sytuacją na rynku budowlanym oraz wzrostem kosztów robocizny i cen materiałów budowlanych, które są efektem popytu wewnętrznego, a także uwarunkowań globalnych wynikających z agresji Rosji na Ukrainę czy pandemii koronawirusa. Nie bez znaczenia jest również ryzyko usunięcia wad wykonawczych po poprzednim wykonawcy - informuje Sarna. Planowany termin zakończenia prac to koniec 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Michael Kors

Michael Kors Mk8494

1 750,00 zł467,79 zł-73%
miejsce #2

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #3

Casio

Casio HDC-700-3AVEF

381,36 zł199,00 zł-48%
miejsce #4

Orient

Orient Classic Automatic Ra-Ap0003S10B

1 500,00 zł832,00 zł-45%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 308,75 zł1 130,46 zł-14%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

STREFA BIZNESU: USTAWA ANTYLICHWIARSKA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie