W całej Polsce zakwitły MAKi, nowy symbol współpracy kobiet i mężczyzn

Materiał informacyjny Fundacji Empiria i Wiedza
Wrażliwość, uważność i wzajemne zrozumienie pomiędzy kobietami a mężczyznami są kluczowymi elementami kapitału społecznego Polski. O tych właśnie wartościach jest mowa w kampanii społeczno-edukacyjnej MAKi („Męski a Kobiecy Punkt Widzenia”), którą na początku maja zainicjowały Fundacje Empiria i Wiedza oraz State of Poland przy wsparciu polskiego Banku Rozwoju BGK. W ramach tej kampanii w całym kraju odbywały się m.in. debaty i dyskusje z udziałem ekspertów.

Głównym tematem wydarzeń były relacje społeczne w niecodziennym ujęciu – z perspektywy jakości stosunków pomiędzy kobietami i mężczyznami. Te bowiem, przyjęło się postrzegać jako rywalizację a nie relacje partnerskie. Organizatorzy kampanii MAKi podkreślają, że konkurencja między płciami nie przynosi korzyści dla nikogo. Lepiej postawić na współpracę, gdyż to ona kreuje prawdziwą wartość społeczną.

MAKi ruszyły w Polskę

Od maja do początku października w Polsce, w ramach kampanii, zorganizowano prawie 20 wydarzeń, które przyciągnęły kilka tysięcy uczestników. Wszystko zaczęło się na konferencji Impact’23 w Poznaniu, która była największym i najważniejszym spotkaniem biznesu. Scena z panelami MAKiForum zawitała także we wrześniu do Karpacza, gdzie odbyło się XXXII Forum Ekonomiczne.

Temat współpracy kobiet i mężczyzn pojawił się również na agendach wydarzeń adresowanych do młodych ludzi. W czerwcu na konferencji ForumGEN w Katowicach i później od września w cyklu spotkań „Akcja Inspiracja” organizowanych w 5 polskich miastach (Lublin, Warszawa, Gdańsk, Łódź, Zabrze) przez Our Future Foundation. Współpraca w biznesie była także jednym z tematów na konferencji „Od pomysłu do biznesu, czyli inspirująco o biznesie i zarządzaniu” w Białymstoku, gromadzącej setki uczniów i nauczycieli, jak również w Olsztynie, gdzie odbyło się spotkanie zorganizowane we współpracy z inicjatywą „OdWażne w Biznesie”.

Jedną z kluczowych grup docelowych w kampanii MAKi są nauczyciele. Dlatego panel dyskusyjny poświęcony partnerstwu kobiet i mężczyzn znalazł się w programie wrześniowej XXIX Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej w Łodzi. Organizatorzy zapowiadają, że w przyszłości planują jeszcze więcej wydarzeń skierowanych do kadry pedagogicznej.

Współpracujmy, aby żyło się lepiej

W debatach i spotkaniach uczestniczyło kilkudziesięciu ekspertów ze świata nauki, biznesu, kultury i sportu. Wśród nich byli: wybitny językoznawca prof. Jerzy Bralczyk, znana w środowisku młodzieżowym psycholog Magdalena Chorzewska, neurodydaktyk i memetyk prof. Marek Kaczmarzyk, specjalizujący się w tematyce kapitału społecznego i budowy zaufania w biznesie prof. Jan Fazlagić, Rafał Flis, współzałożyciel Fundacji „Zwolnieni z Teorii” oraz himalaistka Kinga Baranowska. Wiedzą i doświadczeniem większość paneli wsparła Zuzanna Piasecka, prezes Fundacji „Empiria i Wiedza” i jednocześnie dyrektor pionu HR i Komunikacji w BGK.

Wszyscy eksperci prezentowali różnorodne perspektywy na temat relacji między płciami, edukacji emocjonalnej, kapitału zawodowego młodych oraz efektywnego wykorzystania ich potencjału. Jednakże, wszyscy byli zgodni co do jednej kwestii: istotne są wartość współpracy kobiet i mężczyzn oraz konieczność zwiększenia wrażliwości i uważności na wzajemne potrzeby, aby poprawić jakość życia całego społeczeństwa.

Razem możemy więcej

Nazwa kampanii nie jest przypadkowa - MAKi to akronim, który można rozwijać jako „Męski a Kobiecy punkt widzenia". Doskonale oddaje on ideę uwzględnienia perspektywy i roli obu płci w relacjach rodzinnych, biznesowych i społecznych.

- Symbolem naszej kampanii jest mak, polny kwiat często występujący na polskich łąkach. Jest piękny i delikatny, a swoim wyglądem dobrze ilustruje naturę ludzkich relacji. Jest rośliną o mocnych korzeniach, których potrzebuje, aby rozkwitać. Wierzymy, że ludzie funkcjonują podobnie, a rolę naszych korzeni pełni rodzina i relacje z innymi ludźmi – wyjaśniają organizatorzy.

Zuzanna Piasecka, prezes Fundacji Empiria i Wiedza podkreśla, że głównym celem kampanii MAKi jest uwrażliwienie kobiet i mężczyzn na wzajemne potrzeby i oczekiwania.

- Chcemy pokazywać, że w społeczeństwie równie ważne są kobiecy i męski punkt widzenia. Obydwa powinny być uwzględniane w każdej merytorycznej dyskusji, aby dążyć do rozwiązań w duchu porozumienia i współpracy. To fundament kapitału społecznego, który jest niezbędny dla dalszego rozkwitu Polski– tłumaczy Zuzanna Piasecka. – Realizujemy tę kampanię, ponieważ misją naszego banku jest wspieranie społecznego i gospodarczego rozwoju naszego kraju, z akcentem na aspekt społeczny, bo gospodarczo rozwijamy się już bardzo dobrze – podkreśla.

Potencjał tkwi w różnicach

Psycholog Maria Rotkiel przybliżyła interesującą perspektywę na potencjał tkwiący w współpracy kobiet i mężczyzn, podkreślając znaczenie różnic między nimi.

- Psychologia, bez mówienia kto jest lepszy, a kto gorszy, pokazuje, jakie są w nas różnice. I wskazuje, że te różnice są ogromnym potencjałem. Nie trzeba bać się tego, że się różnimy. Budując na nich, sprawiamy, że nasz zespół działa skuteczniej – mówi Maria Rotkiel. - Pewne rzeczy wynikają z różnic. Nie muszą one nas dzielić, a zrozumienie ich może prowadzić do kompromisów, które pozwolą ludziom lepiej się rozumieć. Czasami bowiem operujemy pewnymi pojęciami, a okazuje się, że różnie je rozumiemy – dodaje.

Duże zainteresowanie kampanią #MAKi i tysiące słuchaczy obecnych na panelach dyskusyjnych to dowód, że tematyka współpracy kobiet i mężczyzn przyciąga uwagę wielu osób, niezależnie od wieku czy płci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: W całej Polsce zakwitły MAKi, nowy symbol współpracy kobiet i mężczyzn - Strefa Biznesu

Wróć na swiebodzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto