Łagów. Modernizacja wiaduktu kolejowego w Łagowie. Jak przebiegają roboty?

Wiesław Zdanowicz
Wiesław Zdanowicz
Modernizacja od podstaw wiaduktu kolejowego w Łagowie położonego na trasie na trasie Toporów - Sieniawa Lubuska Wiesław Zdanowicz
Wiadukt kolejowy przy wjeździe do Łagowa od strony Gronowa, leżący na trasie Toporów – Sieniawa Lubuska, od pewnego czasu jest modernizowany. Prace związane z modernizacją prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Trasa jest wykorzystywana obecnie dla ruchu towarowego do kopalni Sieniawa. Zakres robót obejmuje renowację obiektu, m.in. wymianę nawierzchni, odtworzenie izolacji oraz oczyszczenie i naprawę sklepień. Inwestycja zapewni sprawny i bezpieczny ruch kolejowy w najbliższych latach. Prace za ok. 800 tys. zł rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku i są planowane do połowy marca. Zostały uzgodnione z władzami kopalni - poinformował nas Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie.

Wiadukt kolejowy w Łagowie - budowla na lata

W piątek, 13 lutego, zainteresowaliśmy się bliżej zakresem i przebiegiem robót, o które zapytaliśmy Józefa Nowaka z Zakładu Robót Ogólnobudowlanych i Torowych w Poznaniu, wykonawcę remontu.

- Istniejący dotychczas obiekt został wzmocniony, a w zasadzie jest szalunkiem (u góry) dla nowej konstrukcji żelbetowej - mówi Józef Nowak z Zakładu Robót Ogólnobudowlanych i Torowych w Poznaniu. - Na ów ceglany szalunek położyliśmy 35-centymetrową warstwę żelbetu, ze zbrojeniem o przekroju 25 mm, bardzo mocnym. Wykonaliśmy nowe policzki, nowe sklepienia u góry, w środku jest też żelbetowa belka z jednej i drugiej strony, obmurowana cegłami.

- Całe skrzydła od naziomu przechodzą iniekcję, czyli pod ciśnieniem podawany był środek, który zasklepił wszystkie rysy, które tam były. Na to przyszła warstwa ochronna, papa jako izolacja termozgrzewalna, od naziomu przyjdzie schomburg (specjalny środek izolujący), na to przyjdzie 5-centymetrowa warstwa betonu ochronna, a na boki specjalna folia bąbelkowa, do tego dojdą nowe balustrady i dopiero wtedy zejdziemy na dół.

Wpierw trzeba zrobić dach, żeby malować sufit – tłumaczy kierownik Nowak. - Dlatego na razie z zewnątrz nic szczególnego nie widać, bo cały czas „siedzimy” u góry. Jesteśmy już na takim etapie, że powoli będziemy schodzić na dół.

- Wszystkie cegły uszkodzone, luźne, wszystko będzie wykute, wstawione nowe, wyfugowane, wypiaskowane i dodatkowo „uzbrojone” hydroizolacją. Po bokach, przed płytą dojdzie też dren, 160-tka, na to przyjdzie geowłóknina do góry postawiona, otoczaki 40 x 50, kamienie zawinięte w geowłókninę, dopiero na to odpowiedniej struktury (uziarnieniu) piasek, żeby zagęścić do jeden. I już woda nie będzie się zbierać (ze ścian i z policzków) z wiaduktu i ściekać gdzieś tam, na drogę, tylko w drenie odprowadzana będzie na bok.

Wszystko będzie zrobione zgodnie ze sztuką, dlatego to tyle czasu zajmuje. Porządnie zrobiony wiadukt zostanie tutaj na lata, będzie służyć wszystkim. Przewiduje się, że już 22 marca kopalnia w Sieniawie rozpocznie wożenie węgla

- podkreśla Józef Nowak

Remont prowadzi Zakład Robót Ogólnobudowlanych i Torowych Poznań (ZROT). - Od czasu powstania, czyli od 26 lat, zajmujemy się tylko mostami i wiaduktami. Mamy więc doświadczenie – zapewnia Józef Nowak, kierownik robót.

- Nie mamy żadnego udziału w modernizacji tego wiaduktu, ale cieszę się, że kolej się nim zajęła, bo duże tonaże węgla przejeżdżały przez ten wiadukt, a on był już spękany, niebezpieczny. I cieszę się, że będzie wyremontowany, bo jest na naszym terenie. Będzie nie tylko wzmocniony i bezpieczny, ale i będzie mieć estetyczny wygląd – zauważył Czesław Kalbarczyk, wójt Łagowa.

Trwa głosowanie...

Czy jeździsz koleją?

Czytaj także

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3