Wiadukt kolejowy w Łagowie - budowla na lata
W piątek, 13 lutego, zainteresowaliśmy się bliżej zakresem i przebiegiem robót, o które zapytaliśmy Józefa Nowaka z Zakładu Robót Ogólnobudowlanych i Torowych w Poznaniu, wykonawcę remontu.
- Istniejący dotychczas obiekt został wzmocniony, a w zasadzie jest szalunkiem (u góry) dla nowej konstrukcji żelbetowej - mówi Józef Nowak z Zakładu Robót Ogólnobudowlanych i Torowych w Poznaniu. - Na ów ceglany szalunek położyliśmy 35-centymetrową warstwę żelbetu, ze zbrojeniem o przekroju 25 mm, bardzo mocnym. Wykonaliśmy nowe policzki, nowe sklepienia u góry, w środku jest też żelbetowa belka z jednej i drugiej strony, obmurowana cegłami.
- Całe skrzydła od naziomu przechodzą iniekcję, czyli pod ciśnieniem podawany był środek, który zasklepił wszystkie rysy, które tam były. Na to przyszła warstwa ochronna, papa jako izolacja termozgrzewalna, od naziomu przyjdzie schomburg (specjalny środek izolujący), na to przyjdzie 5-centymetrowa warstwa betonu ochronna, a na boki specjalna folia bąbelkowa, do tego dojdą nowe balustrady i dopiero wtedy zejdziemy na dół.
Wpierw trzeba zrobić dach, żeby malować sufit – tłumaczy kierownik Nowak. - Dlatego na razie z zewnątrz nic szczególnego nie widać, bo cały czas „siedzimy” u góry. Jesteśmy już na takim etapie, że powoli będziemy schodzić na dół.
- Wszystkie cegły uszkodzone, luźne, wszystko będzie wykute, wstawione nowe, wyfugowane, wypiaskowane i dodatkowo „uzbrojone” hydroizolacją. Po bokach, przed płytą dojdzie też dren, 160-tka, na to przyjdzie geowłóknina do góry postawiona, otoczaki 40 x 50, kamienie zawinięte w geowłókninę, dopiero na to odpowiedniej struktury (uziarnieniu) piasek, żeby zagęścić do jeden. I już woda nie będzie się zbierać (ze ścian i z policzków) z wiaduktu i ściekać gdzieś tam, na drogę, tylko w drenie odprowadzana będzie na bok.
Wszystko będzie zrobione zgodnie ze sztuką, dlatego to tyle czasu zajmuje. Porządnie zrobiony wiadukt zostanie tutaj na lata, będzie służyć wszystkim. Przewiduje się, że już 22 marca kopalnia w Sieniawie rozpocznie wożenie węgla
- podkreśla Józef Nowak
Remont prowadzi Zakład Robót Ogólnobudowlanych i Torowych Poznań (ZROT). - Od czasu powstania, czyli od 26 lat, zajmujemy się tylko mostami i wiaduktami. Mamy więc doświadczenie – zapewnia Józef Nowak, kierownik robót.
- Nie mamy żadnego udziału w modernizacji tego wiaduktu, ale cieszę się, że kolej się nim zajęła, bo duże tonaże węgla przejeżdżały przez ten wiadukt, a on był już spękany, niebezpieczny. I cieszę się, że będzie wyremontowany, bo jest na naszym terenie. Będzie nie tylko wzmocniony i bezpieczny, ale i będzie mieć estetyczny wygląd – zauważył Czesław Kalbarczyk, wójt Łagowa.
Polub nas na fb
Polub nas na fb
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?